ветну Києво-Могилянську академію, що виховала для України та сусідніх слов'янських країн багатьох учених, письменників, державних діячів. Освіченість українців викликала чималий подив іноземців. «Всі вони, за малими винятками, навіть їхні жінки й дочки, вміють читати та знають порядок відправ і церковний спів, - писав один із мандрівників. - Крім того, священики вчать сиріт і не дозволяють, щоби вони тинялися неуками по вулицях».
Що таке братство? Чому за умов польського панування українці змушені були для захисту мови, віри, освіти гуртуватись у братства? Чому гетьман Сагайдачний вирішив підтримати братства військовою силою і грошима? Доля до Петра Могили була щедрою й ласкавою. Походив він із давнього знатного роду молдавських господарів (володарів). На початку 17 ст. турки змусили його родину залишити рідну землю. Проте вигнання для Могили не було нещасливим. Закінчивши Львівську братську школу, він учився, напевно, в одному з європейських університетів. Потім служив у польському війську, брав участь у війні під Хотином. У 1625 р. постригся в ченці Києво-Печерського монастиря, а через кілька років очолив його. Високоосвічений Петро Могила ревно й невтомно дбав про розвиток освіти в Україні. Зокрема, він упродовж двадцяти років керував видавничою справою в монастирській друкарні. При монастирі заснував шко-
|